NL EN

Ensemble CV

Oude muziekensemble The Counterpoints ontstond toen blokfluitist Thomas Triesschijn en klavecinist Aljosja Mietus elkaar ontmoetten tijdens hun studie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Met hun fascinatie voor barokmuziek, met name de muziek van J.S. Bach, verschenen ze reeds op verschillende podia in Nederland en door heel Europa. In 2015 brachten ze hun debuut-cd Inspiring Bach uit en kort daarop breidden ze hun duo uit tot een kwartet met cellist Petr Hamouz en violiste Matthea de Muynck onder de naam The Counterpoints. Tijdens haar uitvoeringen wil The Counterpoints de dynamische interactie tussen de verschillende spelers van het ensemble, het contrapunt, delen met het publiek. Daarbij staan ensemblespel en de muziek zelf altijd centraal. The Counterpoints speelt op originele instrumenten of kopieën daarvan. De leden van het ensemble studeerden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, het Conservatorium van Amsterdam en het HKU Utrechts Conservatorium. The Counterpoints was reeds te horen op het Grachtenfestival, het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht, het Bachfestival Dordrecht en maakte in januari 2018 zijn debuut in het Concertgebouw. Ook traden ze op in Frankrijk, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast was The Counterpoints finalist tijdens de Göttingen Händel Competition en de York Early Music International Young Artists Competition in 2017. Hun optredens werden onder meer uitgezonden op de Concertzender, BRAVA TV, BBC Radio 3, NDR Kultur en NPO radio 4.

Lees hier meer over de individuele leden:

Aljosja Mietus

Harpsichord

Aljosja Mietus (The Netherlands, 1990) received his first piano lessons when he was eight years old, but switched to the harpsichord at the age of twelve, having lessons with Menno van Delft and later with Tilman Gey. After finishing his secondary education at the Barlaeus Gymnasium in Amsterdam, he started his Theology studies at Leiden University where he graduated in 2012. During his Theology studies he started his harpsichord and basso continuo studies at the Royal Conservatoire of The Hague with Jacques Ogg and Patrick Ayrton. He finished his Bachelor’s in 2014 and started his Master’s at the same institute with Jacques Ogg and Kris Verhelst, for which he graduated cum laude in 2016.

Aljosja has performed in The Netherlands, Belgium, Germany, Italy and Singapore and worked with conductors such as Pieter-Jan Belder, Peter van Heyghen, Masaaki Suzuki and Charles Toet. He has performed at various renowned music festivals, such as the chamber music festival Utrecht, the chamber music festival Den Haag and the Bachfestival Dordrecht. He is the principal organist of the DEG in Amsterdam and is also active as a harpsichord teacher.

In 2011, Aljosja and recorder player Thomas Triesschijn formed a duo, and recently released their debut album "Inspiring Bach" (2015). Since then their duo expanded to a quartet called The Counterpoints.

Thomas Triesschijn

Recorder

De Nederlandse blokfluitist Thomas Triesschijn speelt in verschillende bezettingen als solist en kamermusicus door heel Europa, Azië en de Verenigde Staten. Met zijn virtuositeit, bijzondere muzikale energie en charisma weet hij zijn publiek te betoveren. Daarnaast kenmerkt Triesschijn zich door zijn lieflijke en ontwapenende klank die zo goed past bij zijn instrument: de flauto dolce. Het instrumentarium uit de 16e tot 18e eeuw is voor hem een belangrijke inspiratiebron. Hij is daarmee een eigentijdse representant van de historische uitvoeringspraktijk die werd belichaamd door pioniers als Frans Brüggen en Gustav Leonhardt.

Triesschijn deelde het podium onder anderen met ensembles en dirigenten zoals het Amsterdam Baroque Orchestra en Ton Koopman, Capriccio Stravagante en Skip Sempé, Holland Baroque, Les Talens Lyriques en Christophe Rousset en Vox Luminis. Hij speelt op internationale podia en festivals, van het Koninklijk Paleis in Versailles tot aan het Concertgebouw in Amsterdam en van het Festival Oude Muziek Utrecht tot aan de Kölner Philharmonie.

Met zijn kamermuziekensembles The Counterpoints en het Holborne Consort, stelt Thomas Triesschijn spannende concertprogramma’s samen, waarin niet alleen het bekende blokfluitrepertoire aan bod komt, maar ook arrangementen en werken van minder bekende componisten. Zijn repertoire beslaat hiermee muziek van de vroege 16e eeuw tot aan hedendaagse composities.

Thomas Triesschijn werkte mee aan verschillende opnames voor televisie en radio en heeft inmiddels meerdere cd-en dvd-producties op zijn naam staan. Zijn Telemann-album La Querelleuse werd onderscheiden met een Editor’s Choice van Gramophone Magazine. Op Triesschijns laatste cd Thomascantors in Dialogue treedt hij als solist naar voren in een viertal blokfluitconcerten van de componisten die in 1723 solliciteerden naar de positie van Thomascantor in Leipzig.

Na zijn eerste muzikale ervaringen op 6-jarige leeftijd als koorzanger samen met zijn tweelingbroer, begon Triesschijn met blokfluitspelen. Het zingen blijft echter gedurende zijn gehele carrière een belangrijke inspiratiebron. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Dorothea Winter en aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget en werd verschillende keren onderscheiden, o.a. tijdens het Prinses Christina Concours en de Eurovision Young Musician’s Competition.

Naast het spelen, deelt Thomas Triesschijn zijn passie voor muziek en de blokfluit graag met anderen door het geven van masterclasses en lessen. Momenteel woont hij in Zwitserland, waar hij als docent verbonden is aan de Musikschule Luzern in Zwitserland.

Petr Hamouz

Cello

Petr started playing the cello at the age of six and later studied at The Prague Conservatory with Tomáš Strašil. During his studies he developed an interest in early music performance practice. He attended many summer courses and participated in masterclasses with eminent performers, these include Jennifer Morsches, Bruno Cocset, Christophe Coin, Hidemi Suzuki, Irmtraud Hubatschek.

After completing a bachelor degree at The Charles University in Prague with Marek Štryncl, Petr moved to The Hague where he studied at the Royal Conservatory with Lucia Swarts and Jaap ter Linden. In 2014 he received his 'Master of Music' diploma Cum Laude 'for his individuality and personality in achieving this result and accomplished leading of the orchestra in the cello concerto C major op. 4 by Antonín Kraft'.

Since 2004 Petr has performed and participated in recordings with numerous ensembles, focusing mainly on repertoire composed between 1650 and 1900. These include Collegium Marianum, Capella Regia Praha, Musica Florea and Ensemble Inégal. Through a collaboration with the ensembles Musica Florea and Le Poéme Harmonique, he participated in a reconstruction of the comédie ballet by Lully and Moliére, Le Bourgeois Gentilhomme, in France and Poland in 2009.

In the years 2010 and 2011 Petr took part in a reconstruction of a historical opera performance of 'Intermezzo giocoso' 'Dove e amore e gelosia' by Giuseppe Scarlatti, performed originally in 1768 and then after almost 250 years revived in the same historical environment of The Baroque Theatre at Český Krumlov castle.

For season 2012/13 Petr was invited to join the European Union Baroque Orchestra, and attended exciting tours led by Lars Ulrik Mortensen, Margaret Faultless, Riccardo Minasi and Paul Agnew. In the same year Petr joined ensemble Radio Antiqua, with whom he regularly performs. Among their greatest achievements include winning both jury’s and public’s prize at the 2013/2014 Göttingen Historical Music Series. Radio Antiqua has been invited as Artist in Residence of the Centre Culturel d’Ambronay, Collegio Ghislieri in Pavia, and supported by Eeemerging recorded their first CD “Forgotten Treasures of the German Baroque” released by Ambronay Editions in October 2015. Radio Antiqua formed the core of the 2015 European Baroque Academy during an extensive European tour, directed by Enrico Onofri.

Matthea de Muynck

Violin

Matthea de Muynck (Rotterdam, 1988) is a versatile musician, specialised in baroque violin and viola d’amore. She plays with the best early music groups in The Netherlands and abroad, such as the European Union Baroque Orchestra, De Nederlandse Bachvereniging, Musica Amphion, Nieuwe Philharmonie Utrecht, The Orchestra of the 18th Century, Amsterdam Baroque Orchestra (Ton Koopman), Concerto Köln and PRJCT Amsterdam, a new ensemble founded by countertenor Maarten Engeltjes.

In the 2017 St. John’s Passion Tour with De Nederlandse Bachvereniging, she appeared as one of the Viola d’Amore soloists. This performance has been recorded for the project “All of Bach” and was released in March 2018. Matthea has played live on Dutch Radio 4 as a violin soloist in Vivaldi’s “Four Seasons” and Bach’s “Erbarme Dich” with PRJCT Amsterdam and Maarten Engeltjes. She was the Viola d’Amore soloist in Vivaldi’s Nisi Dominus with PRJCT Amsterdam, which has been broadcasted on Dutch Radio 4.

In the summer of 2017, she has been appointed a member of the Orchestra of the 18th Century as the first of the ‘new generation’ after Frans Brüggen. After finishing her studies in Classics (Greek and Latin) at Leiden University, Matthea received a Bachelor from the Royal Conservatoire The Hague, studying with Janet Krause. As an exchange student, she studied at the Hochschule für Musik und Theater Leipzig with Friedemann Wezel and Mechthild Karkow. She finished her Master degree at the Amsterdam Conservatoire with Shunske Sato and Sayuri Yamagata.

Besides working as a freelance violin player, Matthea works at the Royal Conservatoire The Hague as a Coordinator of the Research Group. As a keen organiser, she is now in charge of setting up an artist collective at Theatre De Nieuwe Regentes in The Hague. She enjoys cooking, travelling, running, Belgian Beers and her home in The Hague, which she shares with her boyfriend and cat.